Přírodovědný projekt   

Pozorování ptactva v naší školní zahradě

Téma které nás ve 4. B bude provázet celý školní rok. A co bude náplní našeho projektu? Vše začalo už přípravou na zaznamenávání získaných a vypozorovaných skutečností.  S dětmi dáme do školní zahrady krmítka, která dělali starší žáci naší školy nebo dokonce i děti samotné. Ptáčky budeme pravidelně krmit a pozorovat jejich četnost a střídání v průběhu roku. Každý týden se seznámíme s novým ptáčkem a dozvíme se o něm nejzákladnější informace. O průběhu našeho projektu vás budeme pravidelně informovat :-) Příští týden budeme instalovat první krmítka.

 

 

Jak by se mi žilo kdybych byl ptáček?

Přesně to si děti včera zkusily představit a pak i napsat. Jak by se jim teď na přelomu podzimu a zimy žilo, kdyby byly ptáčci. Kde by sehnaly potravu, co by jedly nejraději a podobně. Ptáček o kterém žáci psali nemusel ani exitovat, mohli si jej vymyslet. I z toho důvodu, se tu objevili ptáčci Ohnivák, Donerzor a další. Na výsledky se můžete podívat sami. (zbytek foto ve fotogalerii)

 

Naše první krmítka v zahradě

 

První pořádné krmení ptáčků

V pátek dostali naši ptáčci pořádnou dávku krmení. Naplnili jsme všechna krmítka co to jen šlo. Zbývalo než čekat až zahlédneme prvního návštěvníka. Zatím si děti vyrobily tabulky, do kterých si budou zaznamenávat jakého ptáčka viděly, kdy to bylo, kdy jsme doplňovali krmení a apod. Už teď jsem zvědavá, kdo a kdy zahlédne prvního ptáčka :-)

Přidáváme další krmítka

Aby měli naši ptáčci dostatek krmiva, nainstalovali jsme s dětmi další čtyři krmítka. Krmítka vyrobili starší kluci z naší školy. A aby jsme krmítka pořádně vyzkoušeli, museli jsme je hned naplnit. Nejčastěji pak vidíme v krmítkách sýkorky a kosy. Někdy jich je v krmítku tolik, že je ani nemůžeme spočítat. Poctivě ale zapisujeme, co vidíme, kdy ptáčkům doplňujeme potravu atd. A teď už se podívejte na fotky :-).


 

Konečně máme první foto!!!

Po dnešní výpravě na zahradu se můžeme konečně pochlubit první fotkou. Konečně se našla odvážná sýkorka, která se nebála jíst když jsme byli na blízku. Zatím se totiž ostatní ptáčci odvážili ke krmítkům a lojovým koulím, jen když jsme nebyli venku. Hned jsme museli v encyklopedii najít, jaké že to sýkorka byla. Parukářka, koňadra nebo snad modřinka? My už správnou odpověď víme! A co vy :-)?

Začínáme sledovat on-line

Sledování  ptáčků na našich oknech nám nestačí, proto sledujeme on-line záběry z budky sýkorek. Jde o projekt, kdy jsou do budky vloženy kamery, které sledují 24 hodin denně dění v budkách. Projekt se nám moc líbí a proto uvažujeme, že se také zapojíme a kdo ví, třeba bude taková "chytrá" budka brzy i na naší školní zahradě :-). Naši ptáčci mají jinak čím dál větší hlad, chodíme je tedy krmit už dvakrát týdně! Podívejte se i vy, co sledujeme. (Odkaz níže)

www.ptacionline.cz/

 

Záchranná stanice Makov

Náš projekt pokračuje, stále krmíme ptáčky, sledujeme jak se v našich krmítkách střídají, jak často létají apod. Bohužel pro velký zájem se v letošním roce nemůžeme zapojit do projektu Ptáci on-line, ovšem v dalším školním roce by mohla být budka s kamerou i v naší školní zahradě!!!! Samozřejmě sledujeme co se dá, proto teď nově začínáme sledovat dění v zachranné stanici Makov. Čekáme totiž až přiletí čápi! I u jejich hnízda jsou totiž umístěny kamery a tak budeme mít možnost sledovat narození malých čápů. Už teď se těšíme a i vy se můžete zapojit :-). (odkaz níže)

 

www.makov.cz/


Hlasy ptáčků

Naším dalším tématem,na které jsme se v rámci přírodovědného projektu zaměřili, jsou hlasy ptáčků, kterých můžeme v poslední době slýchat víc a víc. Zkusili jsme, jaké to je, zavřít na chvíli oči a poslouchat co se děje kolem nás, co všechno můžeme slyšet. Zároveň jsme dostali těžký úkol, přemýšlet nad tím, jak se my lidé mezi sebou dorozumíváme, jestli si vždy rozumíme i když mluvíme stejným jazykem, jak jinak se dorozumíváme a hlavně jak se dorozumívají ptáčci. Rozumí si i když každý "mluví" jinak? A nebo mluví stejně i když nám to přijde jiné? Nad tím vším jsme přemýšleli a snažili jsme se tomu přijít na kloub. Na závěr si každý zkusil vymyslet, co může ptáček říkat, jak by se to dalo zapsat do notové osnovy atd. Vznikly moc krásné výtvory, kterými jsme si vyzdobili třídu. V příštím měsící se chystáme na výukový program ptáci na jaře.

 

Sledování čápů

Už nějakou chvíli můžeme v Hranicích pozorovat čápy, kteří jsou každý rok uhnízděni na komíně u bývalého Bonveru. A protože jsme je chtěli vidět na vlastní oči, vyrazili jsme ven. V době našeho sledování byl na komíně pouze jeden čáp, nemáme ani tušení, jestli bude v hnízdě za chvíli čápů víc, ale s jistotou víme, že v   Zachranné stanici Makov už malé přírůstky mají!!! (viz odkaz níže) Podívejte se, co jsme zatím vyfotili my :-)

www.makov.cz/?action=webkamera

výukový program ptáci

V pátek 12.5. jsme v rámci našeho projektu navštívili Ornitologickou stanici v Přerově. Absolvovali jsme zde program Ptáci. Program byl zaměřený na hnízdění ptáčků, péči o mláďata a získávání potravy. Největším zážitkem, bylo krmení ptáčátek a pohled na živé káně. Celý program byl zakončený komentovanou prohlídkou místní sbírky ptáků. Přes ptáky, které běžně vídáme i v naší školní zahradě, jsme mohli vidět nejrůznější exotické ptactvo. Program byl velice zajímavý a poučný.

struhlovaci.rajce.idnes.cz/Vyukovy_program_ptaci/